Corona a homeoffice: Jak si udržet váhu nebo dokonce zhubnout?

Celý náš život, včetně metabolických procesů, probíhá v určitých biorytmech. Ty je třeba respektovat, jak nám ukazuje dávná zkušenost lidstva. „V Bibli byl křesťanský pátek dnem půstu a neděle dnem odpočinku. Bohužel, s civilizačním spěchem na t

DIETA PRO HUBNUTÍ A PODPORU ZDRAVÍ

Očistná kúra v podobě lehké nízkoenergetické stravy doplněné dostatečným pitným režimem s minerály a vitamíny umožní napravit odchylky spojené s nadměrným příjmem energie, na které tělo reaguje vytvořením energetické tukové zásoby v podobě viscerálního tuku. A my už víme, že nejenže vytváří nežádoucí kypré tvary, ale především má negativní metabolické účinky, např. pro vznik cukrovky nebo vysokého krevního tlaku. Očista „po svátcích“ je proto velmi žádoucí, protože pomůže snížit nebo lépe eliminovat tloustnutí a také upravit naše metabolické procesy hned na začátku.

Pokud trpíte vyšší tělesnou hmotností a vaše zdraví je ohroženo, je nejvyšší čas ji upravit. Klíčem k úspěchu jsou především dietní opatření a fyzická aktivita. Například hubnutí běháním je jedním z nejdostupnějších a nejjednodušších způsobů, ale bez správné zdravé stravy vám bude k ničemu. Již dva až tři kilogramy mohou být počátkem dalšího růstu tukové tkáně a redukce velkého přírůstku tuku je vždy mnohem obtížnější a časově náročnější než redukce malého přírůstku. Navíc pro někoho mohou být tato nevinná dvě až tři kila hranicí pro rozvoj metabolické poruchy. To může vést například ke zvýšení hladiny kyseliny močové nebo cukru v krvi (glykémie) a ke zvýšení krevního tlaku.

FITNESS STRAVA POMŮŽE

Je známo, že příjem potravy by měl být ideálně rozložen do pěti nebo šesti menších porcí. Výživná snídaně, fitness oběd a lehká večeře doplněné zdravou svačinou. Při našem obvykle nadměrném energetickém příjmu je pak nejlepší poměr mezi využitím živin a tzv. spalné teplo (specifický dynamický účinek potravin), které doprovází metabolismus. Čím více malých porcí, tím větší je součet jejich tzv. tepelné ztráty.

Bílkoviny na hubnutí?

Svačiny, olovranty a různé „chuťovky“ mají proto v určitých obdobích našeho denního biorytmu velký význam. Z hlediska složení by měly obsahovat všechny základní živiny, včetně lehce stravitelných bílkovin, protože bílkoviny a hubnutí jdou ruku v ruce, zejména pokud jde o formování postavy, ale také tuky s nenasycenými mastnými kyselinami (zejména rostlinné tuky), ale minimum energeticky vydatných sacharidových potravin. Doporučuje se proto omezit nebo zcela vyloučit sladkosti.

Ovoce není vždy dobrou volbou

Součástí jídelníčku by měla být vždy také vláknina s vitamíny a minerály v podobě vhodně upraveného ovoce nebo zeleniny (nejlépe syrové). Velmi důležitý je také dostatečný příjem neenergetických tekutin, tj. vyloučit sladké limonády, kolu nebo džusy. Smoothies na hubnutí však také nemusí vždy přinést kýžený výsledek, protože toto pravidlo platí i pro tzv. čisté ovocné koncentráty obsahující fruktózu, které mohou i u dětí vést k překvapivému rozvoji vysokých hladin kyseliny močové a dny, jak bylo prokázáno u obézních dětí v Kanadě.

Pro děti i dospělé tedy platí: jezte lehce stravitelné bílkoviny, minimum energie ve formě sacharidů, vlákninu v ovoci i zelenině a neenergetické nápoje.

Sociální média

Nejoblíbenější články

NEWSLETTER

Nenechte si ujít exkluzivní přístup k novinkám, soutěžím nebo propagačním akcím. Přihlaste se!