Jaké nápoje zařadit do pitného režimu a jaké ne?

Pocit žízně je individuální a neposkytuje informaci o tom, jaký nápoj bychom si měli dát. Kdysi dávno, když měli lidé žízeň, měli k dispozici pouze vodu. V dnešní době, kdy máme žízeň, si můžeme vybrat z široké nabídky nápojů, které nám pomohou žízeň uhasit.

Které nápoje jsou však vhodné a které nevhodné? O tom hovořil odborník na vědeckou výživu a certifikovaný výživový poradce NUTRI FOOD PLAN ing. Miriam Varšová.

Pro trvalé pití je bez ohledu na věk a zdravotní stav nejvhodnější čistá voda. Může to být voda z kohoutku, pokud je z vhodného zdroje, balená, kojenecká, pramenitá nebo slabě mineralizovaná voda bez oxidu uhličitého. Tyto vody lze konzumovat bez omezení množství a přímo úměrně potřebám organismu. Minerální vody tam však nepatří, měly by být pouze doplňkem pitného režimu. Množství by nemělo překročit 0,5 litru denně a druhy by se měly střídat kvůli obsahu minerálních látek. Mezi nápoje, které považujeme za nevhodné, a proto by se měly konzumovat pouze příležitostně, patří slazené limonády, kolové nápoje, ochucené minerální vody, nektarové nápoje. Je to způsobeno obsahem cukrů, umělých sladidel, která zvyšují chuť k jídlu, barviv, ale také oxidu uhličitého, který spolu s různými kyselinami v podobě dochucovadel poškozuje zubní sklovinu atd.

Káva, zařadit ji do pitného režimu?

Káva je nedílnou součástí každodenního života mnoha lidí na celém světě. Káva má dehydratační účinky, a proto ji nelze započítat do množství přijatých tekutin. Pokud vypijeme 1-2 šálky kávy denně a zapijeme ji dostatečným množstvím vody, vůbec nám neublíží.

Je tedy káva prospěšná našemu zdraví, nebo má i nějaká zdravotní rizika, případně existují nějaké limity pro množství kávy, které si můžeme během dne dopřát?

Mýtus, že káva nám škodí, byl vyvrácen. Káva je komplexní nápoj a její příznivé účinky na naše zdraví nelze přičítat pouze kofeinu. Naopak káva obsahuje téměř 200 látek s pozitivním účinkem na lidský organismus. Podle nejnovějších vědeckých studií WHO správně připravená a vypitá káva skutečně pomáhá zlepšovat paměť, snižovat riziko Alzheimerovy nebo Parkinsonovy choroby, cukrovky, mrtvice a některých druhů rakoviny. Kávě se dokonce připisují účinky proti stárnutí. Samozřejmě mluvíme o kvalitní kávě, z kvalitních zrn, zpracované správným pražením, záleží na tom, jak byla káva připravena a zda byly při přípravě dodrženy pečlivé postupy, rozhodně to neplatí pro instantní kávu a jiné nekvalitní kávy…

V zásadě platí, že čím jekvalitnější, čerstvější, čerstvě namletá před přípravou, tím je chutnější, voňavější a samozřejmě zdravější. Hlavním problémem méně kvalitní kávy je používání pesticidů a chemikálií při pěstování a riziko vzniku plísní a toxinů při nesprávném skladování. Rizika spojená s pitím kávy mohou být způsobena nadměrným příjmem kofeinu. Například předávkování. nastane, když během krátké doby vypijete 5 šálků silné kávy. To se projevuje podrážděností, zažívacími potížemi, zvýšenou srdeční frekvencí atd.

Riziko pití kávy je u těhotných a kojících žen. Dnes je známo, že určité množství kofeinu prochází placentou do pupečníkové krve. Plod je na kofein velmi citlivý, protože ho metabolizuje velmi pomalu. Pokud dávka kofeinu není vysoká, káva je kvalitní a správně připravená, plodu neškodí. Většinou však ženy užívají silnější dávky ve formě instantní kávy, a to už může být problém. Kofein také přechází do mateřského mléka.

A co káva s mlékem?

Nápoj připravený kombinací kávy s malým množstvím smetany nebo mléka není a nikdy nebyl předmětem žádného varování, a to ani ze strany WHO, ani ze strany jiných zdravotnických institucí. Káva ani mléko při běžném užívání významně nezvyšují riziko vzniku nádorů trávicího traktu nebo jiných orgánů, pokud při konzumaci kávy nekouříte. Káva obsahuje užitečné polyfenoly, antioxidanty a flavonoidy, které mají antibakteriální vlastnosti, snižují tlak, chrání před kardiovaskulárními chorobami, diabetes II. typ, rakovina tlustého střeva, Alzheimerova choroba… Přidáním mléka do kávy se vlivem absorpčních vlastností mléka snižuje účinek těchto prospěšných polyfenolů, flavonoidů a antioxidantů. Baristé a znalci kávy vám jistě poradí, abyste si požitek z čerstvě namleté a dobře připravené kávy nekazili mléčnými výrobky ani cukrem.

Nejnovějším módním trendem je „káva s máslem“ místo snídaně, můžete to vysvětlit podrobněji?

Tento trend začal před několika lety v USA a okamžitě se začal šířit po celém světě. Lidé začali nahrazovat tradiční snídani kvalitní kávou s přídavkem másla a kokosového oleje nebo MCT oleje, což jsou tuky obsahující triglyceridy se středně dlouhým řetězcem. Důvod je velmi jednoduchý, nahrazením sacharidů hned ráno vhodnými tuky zabráníme stimulaci inzulínu a umožníme tělu nadále využívat tuky jako zdroj energie. Klíčem k této kombinaci je však použití správné kávy, správného způsobu přípravy a správných tuků. Další podmínkou je, že již nemohu konzumovat takto připravenou kávu v kombinaci se sacharidy. Takže žádný cukr do kávy ani do oblíbených sušenek nebo koláčků. Tyto sacharidy zabraňují používání přidaných tuků a z dlouhodobého hlediska mohou přispívat k různým zdravotním problémům, jako jsou. různé formy dyslipidémie. Kombinace kávy s tukem může být skutečně vhodnou a zdravou alternativou snídaně, ale ne pro každého. Zvláště opatrní by měli být lidé, kteří trpí různými poruchami trávení tuků, onemocněním žlučníku nebo vysokou hladinou cholesterolu.

Co způsobuje kofein, tein a alkohol?

Alkohol by neměl být součástí vašeho pitného režimu. Přestože známe její pozitivní i negativní účinky, stále si ji čas od času dopřáváme. Při jeho konzumaci je dobré vědět, že alkohol obsahuje 7 kcal na gram a je tvořen převážně etylalkoholem, který je hořlavý a jedovatý. Alkohol nepatří mezi makroživiny, jako jsou bílkoviny, tuky a sacharidy, které jsou pro život nezbytné. Alkohol obsahuje velké množství energie. Proto říkáme, že obsahuje prázdné kalorie. Pokud tedy pijete alkohol, putuje nejprve do žaludku, pak do střev a nakonec je metabolizován v játrech. Tam je metabolizován alkoholdehydrogenázou na acetaldehyd, který je dále metabolizován na kyselinu octovou – acetát. Pokud hubnete, měli byste ze svého jídelníčku vyřadit alkohol, protože alkohol blokuje energetické využití tuků tím, že raději rozkládá acetát než tuk.

Pivo – ano či ne? Je to jídlo, lék nebo jed?

Můžeme říci, že pivo je v jídelníčku lidstva od pradávna. Neustále přibývají nové argumenty, proč je pivo zdraví prospěšné. Pivo má nejen diuretické, tj. močopudné, projímavé a sedativní účinky, ale připisují se mu i příznivé účinky na kardiovaskulární systém. Pivo, jak známo, obsahuje komplex vitaminů skupiny B, je bohaté na kyselinu listovou a další antioxidanty. Pitím piva se do těla dostávají minerály, vitaminy a aminokyseliny. Je však třeba mít na paměti, že tyto zdraví prospěšné účinky lze od piva očekávat pouze při umírněné konzumaci a samozřejmě s ohledem na individuální rozdíly. Pivo obsahuje alkohol a ve vyšších dávkách samozřejmě tlumí centrální nervový systém. Pivo však nelze zařadit jako vhodnou tekutinu do pitného režimu s ohledem na jeho vysokou energetickou hodnotu, diuretické účinky a obsah alkoholu.

ING. MIRIAM VARŠOVÁ



Odborník na vědeckou výživu a certifikovaný výživový poradce NUTRI FOOD PLAN pro Košický kraj.

Sociální média

Nejoblíbenější články

NEWSLETTER

Nenechte si ujít exkluzivní přístup k novinkám, soutěžím nebo propagačním akcím. Přihlaste se!