Ideální čas pro letní grilování a rožnění je opět tady.

Jak nepřibrat na váze během čehokoli? Máme pro vás tip!

Příjemný letní vánek, slunce dopadající do tváře, nohy opřené o židli. Ideální letní počasí často doprovází grilování a rožnění s přáteli nebo rodinou. Jak ale zajistit, abychom nepřibrali? nebo sáhnout po zdravější kombinaci potravin? Zaručené triky a zásady, kterými se řídit, nám prozradil vědecký odborník na výživu a certifikovaný výživový poradce společnosti NUTRI FOOD PLAN . Ing. Miriam Varšová.

Chystám se na dovolenou se vším všudy, poraďte mi, jak neztloustnout…

Na začátku je důležité si uvědomit, že na dovolenou jezdíme za odpočinkem, relaxací, poznáváním nových zemí a míst. V poslední době je však trendem vybírat si hotel nebo destinaci podle nabídky jídel a nápojů. Hotely nabízejí možnost občerstvení téměř 24 hodin denně, a to je pro nás velkým lákadlem, abychom měli vždy něco k jídlu, něco k zakousnutí, a tím i možnost ztloustnout. Výhodou je však také široký výběr jídel, kde si každý může vybrat to, co mu vyhovuje. Pokud k tomu přistupujeme zodpovědně, určitě bychom si měli z nabídky vybrat jídla, která u nás nejsou běžně k dostání, např. mořské ryby, široký výběr zeleniny, zralé ovoce. Pokud si chceme k obědu dopřát sladkost v podobě dortu nebo zmrzliny, zohledníme to při nakládání hlavního jídla a raději si dopřejeme více zeleniny, měli bychom si naložit méně sacharidových příloh. Měli bychom si dávat pozor na různé slazené nápoje a dávat přednost obyčejné vodě a také na míchané nápoje, a to jak nealkoholické, tak alkoholické, kde můžeme přijmout velké množství cukrů a prázdných kalorií. Samozřejmě bychom se na dovolené měli věnovat i fyzické aktivitě, čím jsme aktivnější, tím více kalorií tělo spálí, a tak si můžeme bez výčitek dopřát více jídla.

V horku je obzvláště důležité dodržovat hygienu při výrobě potravin. Kde se s nimi nejčastěji setkáváme?

Vzhledem k tomu, že léto je obdobím dovolených, kdy lidé cestují na jižní pobřeží a do exotických destinací, je důležité dodržovat určité zásady, pokud jde o prevenci onemocnění z potravin.

Mezi hlavní zásady patří:

  • Vyhýbejte se (alespoň zpočátku) syrové zelenině, salátům a ovoci, které se nedá oloupat – jezte pouze ovoce a zeleninu ve slupce a po očištění a omytí,
  • k pití používejte pouze pitnou vodu, nepijte vodu z jiných zdrojů (před cestou si zjistěte, zda je v dané zemi voda z vodovodu, pokud ne, nepoužívejte ji k pití, vaření ani čištění zubů a používejte k těmto účelům pouze balenou pitnou vodu),
  • led do nápojů používejte pouze v případě, že je jisté, z jakého druhu vody je vyroben,
  • nekonzumujte maso, vaječné pokrmy nedovařené a skladované při správné teplotě,
  • není vhodné jíst potraviny příliš odlišné od naší stravy, protože by mohlo dojít k zažívacím potížím,
  • nedoporučuje se jíst jídlo připravené na místních trzích, ve vývařovnách, protože úroveň hygieny přípravy jídla je obvykle nižší.

A co takové grilování, čemu bychom se měli vyhnout?

V poslední době stále slyšíme, jak škodlivé jsou grilované potraviny. Pokud však dodržíme určité postupy, můžeme grilovat zdravě a bez negativních důsledků pro naše zdraví. Každé grilování je zdravé, pokud se držíme toho, že by se měly grilovat pouze dobré a kvalitní suroviny, a to zejména na kvalitním grilu. Kvalitní gril je nezbytný, pokud pouze grilujete, nikoliv grilujete, je důležité mít na něm poklop. Gril se nikdy nesmí spálit.

  • Při grilování používejte speciální grilovací tácky – zabráníte tak odkapávání tuku do ohně a uvolňování škodlivých látek zpět do potravin Tuk se při grilování při vyšších teplotách velmi rychle odpařuje a vzniká karcinogenní akrolein. Kontrolujte, zda se pokrm nepřipaluje a zda je dostatečně propečený ze všech stran.
  • grilování by mělo probíhat při nižší teplotě a po krátkou dobu.

Zásadní jsou vhodné a kvalitní suroviny. Měli byste je nakrájet na větší kousky, aby zůstaly šťavnaté a chutné.

  • vybíráme kvalitní maso, negrilujeme mražené maso, dáváme mu přednost před méně zdravými uzeninami, vyhýbáme se přípravě nekvalitních uzenin s nižším podílem masa.
  • pokud používáte marinádu, připravte si ji doma a bez soli (např. olivový olej, česnek, kurkuma, černý pepř, mletý kmín atd.), nekupujte hotové marinády ani žádné předem připravené směsi.
  • použijte bylinky (nejlépe čerstvé) buď do salátů podávaných k masu, nebo přímo po grilování – posypte maso/ryby/zeleninu bylinkami (rozmarýn, petržel, oregano, estragon, tymián, bazalka, bazalka, šalvěj, pažitka, koriandr, mladé snítky cibule atd.).
  • při grilování maso nepotírejte marinádou,
  • po grilování maso osolte, aby neztratilo šťavnatost,
  • ke grilovanému masu vždy přidávejte hodně zeleniny, která je čerstvá, např. v podobě různých druhů salátů nebo grilovaných. Grilovat můžete prakticky jakoukoli zeleninu, záleží jen na způsobu. Může to být například cuketa nebo paprika, kukuřice, houby atd. Dáváme přednost zelenině před chlebem nebo pečivem.
  • dresink si můžete připravit i doma (bílý jogurt, zakysaná smetana, quacamole, můžete dochutit solí, různým kořením, česnekem nebo bylinkami).
  • Jako dezert můžeme nabídnout například grilovaný ananas, který lze ozdobit ochucenou zakysanou smetanou a posypat kokosem, ořechy či semínky, nebo osvěžit ovocným salátem či ovocným sorbetem.
  • V neposlední řadě myslíme na střídmost v konzumaci, abychom se nepřejídali.

Klíčem k úspěchu je nepřehánět to!

Bohužel se to stává velmi často. Lidé si myslí, že když grilují, musí připravit nejméně 4 druhy masa, ke každému z nich přílohu a 5 různých salátů. A musí to všechno sníst! Výsledkem jsou pak zažívací potíže.

Ke grilování patří také pivo nebo oblíbená ochucená piva, co říkáte na tyto nápoje, doporučujete je?

Pivo má nejen diuretické, tj. močopudné, projímavé a sedativní účinky, ale připisují se mu i příznivé účinky na kardiovaskulární systém. Pivo, jak známo, obsahuje komplex vitaminů skupiny B, je bohaté na kyselinu listovou a další antioxidanty. Pitím piva se do těla dostávají minerály, vitaminy a aminokyseliny. Je však třeba mít na paměti, že tyto zdraví prospěšné účinky lze od piva očekávat pouze při umírněné konzumaci a samozřejmě s ohledem na individuální rozdíly. Pivo obsahuje alkohol a ve vyšších dávkách samozřejmě tlumí centrální nervový systém. Pivo však nelze zařadit jako vhodnou tekutinu do pitného režimu s ohledem na jeho vysokou energetickou hodnotu, diuretické účinky a obsah alkoholu.

ING. MIRIAM VARŠOVÁ


Poradenství NUTRI FOOD PLAN v Košicích, Popradu a Spišské Nové Vsi
V poslední době stále slyšíme, jak škodlivé jsou grilované potraviny. Pokud však dodržíme určité postupy, můžeme grilovat zdravě a bez negativních důsledků pro naše zdraví. Každé grilování je zdravé, pokud se držíme toho, že by se měly grilovat pouze dobré a kvalitní suroviny, a to zejména na kvalitním grilu. Kvalitní gril je nezbytný, pokud pouze grilujete, nikoliv grilujete, je důležité mít na něm poklop. Gril se nikdy nesmí spálit.

Sociální média

Nejoblíbenější články

NEWSLETTER

Nenechte si ujít exkluzivní přístup k novinkám, soutěžím nebo propagačním akcím. Přihlaste se!